سکته قلبی چیست؟ علایم سکته قلبی چیست؟ اقدامات اولیه در مراجعه با این بیماران چیست؟

سکته قلبی یا انفارکتوس قلبی ( Myocardial infarection ) اصطلاحی است که به آسیب عضله قلب در زمینه انسداد عروق خونرسان کرونر قلب پیش می آید این حالت عموما بصورت حاد اتفاق افتاده و در عروق کرونری که معمولا قبلا یک تنگی متوسط یا گاها شدید داشته و بدلیل تجمع پلاکت ها و ایجاد لخته بطور کامل انسداد می یابد بروز می کند بعد از انسداد رگ و نرسیدن خون به عضله قلب بیمار دچار علایمی می شود که ناشی از ایسکمی  یا عدم خونرسانی به عضله می باشد. عمده علایم بالینی بصورت زیر است :

– درد فشارنده و یا سوزشی پشت جناغ قفسه سینه که به نیم سینه چپ گاها هر دو نیم سینه و یا راست انتشارمی یابد عموما بیمار احساس فشردگی سینه یا سنگینی سینه و یا کمبود هوا و خفگی دارد این درد می تواند به بازوی چپ و گردن و فک تحتانی نیز منتشر شود.

– تنگی نفس ناگهانی توام با احساس خفگی و سنگینی سینه که می تواند به همراه تعریق طپش قلب و حالت تهوع نیز باشد.

– یکسری تظاهرات غیر شایع نیز در انفارکتوس قلبی دیده می شوند که عمدتا در بیماران دیابتی یا مسن بروز می کنند که به اصطلاح انفارکتوس خاموش یا بی صدا ( Silent MI ) گفته می شود که بصورت تعریق سرد ناگهانی بدون توجیه ، سرگیجه ناگهانی ، تهوع ، طپش قلب ناگهانی، ضعف ناگهانی بدون توجیه می باشد که هرچند این موارد از شیوع بسیار کمی برخورد دارند ولی می بایست مورد توجه قرار گیرند.

علایم ذکر شده در بالا دربیماران با سکته قلبی عموما بیشتر از چند دقیقه ( حدود 20 دقیقه ) طول می کشد ولی در موارد آنژين قلبی  ( به اصطلاح عوام سکته ناقص ) کمتر از 20 دقیقه طول کشیده و خود بخود یا با مصرف قرص زیر زبانی بر طرف می شود که با مشاهده این علایم بیمار می بایست به اولین مرکز درمانی مراجعه نماید.در مواجه با بیمارانی که درد سینه پشت جناغ دارند و احتمال سکته یا حمله قلبی دارند چه کارهایی می توان انجام داد.

1. با اورژانس تماس بگیرید.
2. حتی الامکان بیمار را بی حرکت در حالت درازکش به پشت بخوابانید و از حرکات اضافی پرهیز نمایید ( مالیدن پشت بیمار و راه رفتن هیچ کمکی به بیمار نمی کند ).
3. در صورت وجود اکسیژن در محل ماسک اکسیژن بگذارید و از ازدحام اطراف بیمار خودداری کنید.
4. سعی در آرامش بیمار داشته باشند از هرگونه اضطرابی پرهیز نمایید.
5. چنانچه فشارسنج در دسترس دارید بعد از گرفتن فشارخون بیمار قرص زیر زبانی یا اسپری زیر زبانی نیتروگلیسیرین به بیمار بدهید.
6. در صورتی که بیمار سابقه خونریزی گوارشی و مغزی اخیر نداشته باشند قرص آسپرین جویدنی 300 گرم (3 قرص ) به بیمار بدهید تا آرام بجود.
7. در صورت عدم بهبود درد تا 5 دقیقه می توان مجددا در صورت نرمال بودن فشار خون دومین قرص زیر زبانی را استفاده نمود.
8. بهترین جا برای ادامه درمان نزدیکترین بیمارستان یا کلینیک می باشد.

1. ناهید
    ناهید گفته:

آیا دردی که درپشت مخصوصا کتف راست شروع وبه بازووزیربغل و بعضی وقتها به فک هم بزن میتونه درد قلبی باشه

• دکتر بابک حیدری اقدم
      دکتر بابک حیدری اقدم گفته:

جواب این سوال بله است و نیاز به برسی بیشتر مثل نوار قلب اکو تست ورزش میباشد

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.