نکات مهم تغذیه ای در بیماران فشارخونی

افراد با افشار خون بالا باید بسیار مراقب تغذیه خود باشند و بخاطر هوس غذایی جان خود را به خطر نیاندازند چون بیماری فشار خون بالا از بیماریهایی است که تغذیه شدیدا بر ان تاثیرگذار بوده و در درمان ان مهم و موثر میباشد.
مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه های کولا و شکلات در صورت مصرف زیاد سبب افزایش فشار خون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.  کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی درمان فشار خون بالا هستند.
موز، زردآلو، انجیر، گریب فروت، هلو، انگور و لیمو میوه هایی سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشار خون بالا میتوانند موثرباشند. حبوبات، سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند.

مرکبات، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت کم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد .در صورت مصرف گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده و ترجیحا سرخ نشده و بدون نمک برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود.  افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس ها و کنسرو لوبیا و کلا fast food که سرشار از سدیم هستند پرهیز کنند.